Monday, December 12

Duit duit di mana kau duit~


Hari ni sempat meng-google..
cara-cara yang paling praktikal (ngan diri aku)
cara nak simpan duit-sikit-sikit-lama-lama-jadi-bukit.

Bila dah keja,dah dapat pegang duit gaji sendiri..
baru la hegeh-hegeh tau yang susahnya woi nak dapat singgit.

tiap ujung bulan mula la nak berazam..
"bila gaji nextmonth aku serius nak menabung"
tapi..
bila sampai time hari gaji..
azam ntah ke mana,duit-duit dah melayang ke mana.
hahahaha.
gila!
tapi tu la hakikat.

aku ada terjumpa post menarik ni..
point dia bagus gak..
dan aku rasa boleh di-adapt dalam hidup aku.
aku listkan point yang tarik perhatian aku..

Keluarkan Dulu Duit Dari Dalam Bank Simpanan Untuk Gaji
-asingkan duit belanja&simpanan.

Buka satu lagi akaun bank tanpa kad atm
-good idea & akan dicuba lain kali.
tapi part ni cam leceh skit..
bab-bab nak bukak akaun bank jadi masalah besar kat aku..
sebab thumbprint aku susah nak dibaca.

Simpan duit anda dalam Sijil Simpanan Premium
-em menarik.
nak2 kalau murah rezeki dapat luckydraw kereta sebijik.
mana la tau kan :p

Menyimpan dengan cara Pinjaman
-contohnya pinjaman ASB.

Kalau ada lebih top up je ASB
-okeih nextmonth ada duit lebih.
insyaAllah akan.

Kumpul duit syiling
-cara ni aku dah buat dulu.
tapi stop bila tabung teddybank dah penuh&tukar syiling tu kat kedai :p
em kat bawah ni ada gak point yang aku refer.

tapi tak semua yang bleh dipraktik,
tak semua suit ngan case aku :p


sumber gambar

okeih esok la mula menabung.
eh nak tabungkan duit mana satu?
poket dah kering..
hadoi! 

No comments: